Materiaal: witgoud, warmgeelgoud en roodgoud (buitenzijde) en 1e gehalte zilver (binnenzijde)
Constructie: goud- en zilverplaat, overlay (gelaagd)
Pasvorm: regular fit
Afwerking: geoxideerd, hoogglans
Breedte: 10 mm
Dikte: 1.2 mm
Setprijs v.a.: € 2.328,=*
Bestelnummer: 5-10
Het gestileerde, sterk grafische design van deze unieke trouwringen, dat een Canadese vissermarter voorstelt, ligt de edelsmid na aan het hart. De vissermarter, of waabizheshi zoals hij in de taal van de indiaanse voorouders van de edelsmid heet, neemt een prominente plaats in als doodem- of clandier bij het volk van de Ojibwe Anishinaabeg. Het is tevens de doodem (totem) waar Zhaawano zelf deel van uitmaakt. Waabizhezhi wordt uitgesproken als: waa-BASJ-ih.
De Ojibwe Anishinaabeg kennen van oudsher een zeer complex verwantschapssysteem dat onder meer een geraffineerde methode is om gemeenschapstaken te verdelen. Iedere Ojibwe wordt geboren in de doodem van zijn of haar vader, een bepaalde diersoort die beschouwd wordt als een verre, mythologische voorouder; de aartsvader van de tomenclan als het ware. Deze diersoort - veel van Zhaawano's trouwringen en vriendschapsringen tonen afbeeldingen van totemdieren - wordt bepaalde deugden toegedicht die een persoon die in de desbetreffende doodem wordt geboren tot voorbeeld strekken en als richtlijn dienen in zijn of haar maatschappelijke leven. Zo sterk is de betekenis en de functie van een doodem, dat de identiteit van een persoon in de eerste plaats bepaald wordt door zijn/haar doodem; vervolgens is men Anishinaabe (man of vrouw); en pas in de laatste plaats behoort men tot een bepaalde Ojibwe-gemeenschap of ‘band’.
De reden dat een geërfde doodem-naam altijd de naam van een dier (of vis of vogel) draagt, is dat awesiiyag (dieren) in harmonie leven met de wetten van de natuur en zich aldus als oudere, wijzere 'verwanten' manifesteren waar veel van geleerd kon worden.
Bij de Baawitigowininiwag bijvoorbeeld, de voorouders van de edelsmid - de huidige Sault Tribe of Chippewa Indians uit noordelijk Michigan - , worden de belangrijkste maatschappelijke functies vervuld door vijf totemclans: Kraanvogel (Voorzitterschap en Externe Communicatie), Beer (Defensie), Meerval (Educatie), IJsduiker (vicevoorzitterschap en Interne Communicatie) en Marter (Voedsel en Krijgsstrategie).
Waabizhezhi-clanleden staan van oudsher bekend als grote strategische denkers en verdedigers van MINO BIMAADIZIWIN (een oprechte manier van leven), MIDEWIWIN (de Goede Weg van het Hart) en ANISHINAABEMOWIN (de taal van het Ojibwe-volk). Hun kleuren zijn geel, lichtbruin en goud. Ze worden niet als volgers beschouwd maar als OGICHIDAAG: krijger-leiders die geen vrees kennen en, indien de situatie erom vraagt, zonder wijfeling vanuit het licht de duisternis ingaan.
De Ojibwe Anishinaabeg hebben altijd krijger–clans gekend. In vroeger tijden fungeerden leden van de Marter-doodem als pijpdragers en boodschappers van de ogimaag (leiders). De marter staat bekend als een buitenstaander, iemand die buiten de kring staat van die krijgers die tot de verbeelding spreken en de meeste aandacht naar zich toetrekken: de beer, de wolf en de lynx. Hoewel deze clans als beschermers van het volk worden gezien, is het vooral Waabizhezhi die voor verandering vecht, voor wat juist is en rechtvaardig is, en het verschil maakt dankzij zijn verstand en strategische geest.
Waabizhezhi is een krijger die mensen beschermt die zich commiteren aan de culturele en opvoedkundige waarden en aan de overleving en overlevering van de taal, de wetenschap en de kunstvormen van het volk.
Waabizheshi, kortom, is niet zomaar een krijger; hij is een krijger van de geest.
Juist deze deugden van waabizheshi – het belangeloos opkomen voor belangrijke zaken en weten wat juist is en daar naar handelen – zijn het beslist waard om samen met je levenspartner na te streven!
Spreekt het verhaal van de marter jullie aan en willen jullie graag de trouwringen komen passen? Maak dan een afspraak om - geheel vrijblijvend - in het atelier langs te komen.
*De hierboven vermelde prijzen zijn indicatief; de werkelijke prijs is afhankelijk van de actuele goud- en zilverkoersen en de ringmaten.
Bestellen of informatie aanvragen
ZhaawanArt trouwringen & sieraden uit AmsterdamVoor het bezichtigen van trouwringen: omgeving NIJMEGEN Uitsluitend op afspraak! | Contact: | Kamer van Koophandel: | Volg ZhaawanArt trouwringen nu ook via de sociale media:
|
Ontwerp jullie
eigen trouwringen
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Traditionele afbeelding van de martertotem. De voorouders van de trouwringen-smid beschouwden de marter als een krijger die niet strijdt voor bezit en status quo maar voor de bescherming en het overbrengen van ideeën en idealen. Belangrijke waarden die niet alleen in het dagelijksel even maar ook in de belotenheid van het huwelijk van pas kunnen komen.